سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بینش مطهر

نام وبلاگ موصابارانی است: موصا یعنی محمد وحیدصافی اصفهانی وبارانی رازی است بین او وخدای او !! واین وبلاگ تلاشی است جهت انتشار آخرین محتوای طرح بینش مطهر.

تاریخچه طرح بینش مطهر

تاریخچه طرح بینش مطهر:


طرح بینش مطهر یا همان طرح مطالعاتی- تربیت مربی با محوریت آثار استاد شهید آیت الله مطهری(ره)،در اوایل دهه 70 توسط جمعی از اساتید ودانشجویان دغدغه مند وانقلابی دانشگاه امام صادق(ع) تهران با پشتوانه ای تئوریک وسازمان یافته آغاز شد. در ابتدا هدف این بود که این طرح با ورود به متن درسی دانشگاه ها وحوزه های علمیه،ابزاری باشد برای طلاب ودانشجویان در راستای اعتلا وارتقای سطح معلومات کلامی ومعرفتی آنان در جهت پاسخگو بودن به شبهات ونیازهای روز جامعه،توسط آن بینش متکامل ومطهر وآن شاکله ی فکری وجهان بینی اسلامی وتوحیدی که از آثاراستادمطهری(ره) قابل کسب بود. پس از گذشت چندسال از این اتفاق ومشاهده آثار حیرت انگیز حاصل از اجرای این طرح در بین طلاب معزز ودانشجویان عزیز در شهرهای تهران وقم،تصمیم برآن شد که همین طرح به صورت کمی تقلیل یافته تروسبک تر،در سطح عموم افراد جامعه پیاده شود،که این حرکت نیزآثار وبرکات فراوانی را بدست داد واین شد که از همان سال موجی در کشور نسبت به مطالعه آثار استاد مطهری(ره) وشناخت هرچه بیشتر شخصیت واندیشه های آن استاد همام در بین مردم ایجاد شد وروز به روز هم در سطح تهران وسایر شهرستان ها به مخاطبین این طرح افزوده شد.

 

معرفی دبیرخانه بینش مطهراصفهان:


ازسال 1388 جمعی از طلاب و دانشجویان اصفهان با همکاری دانشجویان اصفهانی دانشگاه امام صادق(ع) به صورت کاملا خود جوش تصمیم به تاسیس مجمع بینش مطهر استان اصفهان واجرای این طرح مقدس به صورت فراگیر برای آحاد اشخاص جامعه،من جمله طلّاب،دانشجویان، دانش آموزان، کارمندان، معلمین،شاغلین ونیز عموم افراد جامعه گرفتند وبا لطف وعنایت حضرت حق وهمکاری نهادها ودستگاههای فرهنگی استان،در یک مدت کوتاه یک ساله موفق به شروع فعالیت خود شده وروز به روز در حال افزودن به دامنه ی این فعالیت هستند ودر این راه ،دست یاری هرفرد دغدغه مند وآرمان خواه وحقیقت طلب را به محکمی خواهند فشرد ودر قرارگاه جنگ نرم خود که نام آن را مجمع بینش مطهر اصفهان نهادند،آماده ی پذیرش هر سرباز وفدایی راه این مسیر خواهند بود،تاچه قبول افتد وحساب آید... در مورد عنوان طرح نیز این توضیح لازم است که غایت وهدف این طرح صرفاً این نیست که هرشخص ومخاطبی که دوسال یا بیشتر در این طرح شرکت کرد،فقط باهدف افزایش معرفت ومعلومات دینی خود وشناخت عمیق‌تر دین خود آمده باشد،بلکه غایت والاتر این است که هر معرفت پژوه پس از طرح ویا در طول طرح، هرآنچه می آموزد در قالب یک سرگروه ومربّی دغدغه مند به دیگران هم آموزش دهد وبه قولی فقط به دنبال خود نباشد ودست چند نفر دیگر را هم بگیرد وبه عنوان سرشاخه ای برای هرم اصلی بینش مطهر در جذب وجلب نظر معرفت پژوهان جدیدتر انجام وظیفه نماید. حال ممکن است یک معرفت پژوه توانمندی این را داشته باشد که به طور رسمی در مسجد یا محل سکونت خود کلاسی تشکیل دهد ویا ممکن است یک معرفت پژوهِ مادر،مربیِ دوفرزند خود در خانه خویش باشد ویا یک معرفت پژوهِ دانش آموز مربّی رفقای خویش در مدرسه شود...خلاصه طرح بینش مطهر،طرح مطالعاتی صرف نیست!طرح مطالعاتی- تربیت مربی است.


[ چهارشنبه 92/9/6 ] [ 5:3 عصر ] [ محمد وحید صافی اصفهانی ]

[ نظر ]

چرا ؟ ؟

چرا ؟؟

·          آیا با ازدواج، زن، مملوک مرد می شود؟ چرا زن برای خروج از منزل به اذن همسر نیازمند است؟

·         چرا سهم زن از ارث نصف سهم مرد است؟آیا این بی عدالتی نیست؟!

·         اگر خدا پرستی ودین داری فطری است چرا عده ای بی دین هستند ؟

·         چرا علی(علیه السلام) با آنکه می توانست وتوانایی آن را داشت، عملاً خلافت مسلمین رابه عده ایی معلوم الحال واگذار نمود وخود سکوت پیشه کرد و شدآنچه شد.....

·         حضرت علی(علیه السلام) به مالک فرمودند: «ای مالک ملازمان را از اطراف خود دور کن تا مردم بی واسطه با تو سخن بگویند» مگر نه این که کشور ما کشور اسلامی است؛ این سخن حضرت،  با محافظانی که اطراف مقام معظم رهبری (مدظله)هستند، چگونه توجیه می شود؟

·         با ورود اسلام به ایران تمدن وفرهنگ واقتدار ابر قدرتی آن روزِ ایران برای همیشه از بین رفت وفرهنگ بادیه نشینی عرب برآن حکم فرما شد ! آیا این حرف صحیحی است؟

·         چرا نمی شود برای رسیدن به هدف خیر ومتعالی از هر وسیله و راهی استفاده کرد؟

·         چرا خداوند مرا اینگونه آفریده است؟! دیگران، هم از لحاظ زیبایی وهم از لحاظ ثروت وامور دیگر از من بهتر هستند ،چرا من هم زیبا نیستم؟چرا من هم ثروتمند نیستم؟ آیا این عدالت است که عده ای همه چیز داشته باشند ومن نه؟

·         ایدئولوژی چیست وچه جایگاهی در زندگی انسان‌ها دارد؟

·         آیا انسان به هر میزان که جذب دارد باید دفع هم داشته باشد؟ جذب حداکثری و دفع حداقلی به چه معناست؟

·         عشق چیست؟ آیا عشق ولو مجازی می تواند مفید باشد؟اشکال و جواب بعضی از متشرعین به بعضی از حکما(بوعلی سینا و ملاصدرا) در مساله عشق چیست و آیا عشق قابل توصیه است؟نقش عشق به اولیاءالله چه نقشی در تربیت فرد و اجتماع ایفاء می کند؟چگونه علی علیه السلام عشق ها رابرانگیخته و دل ها را به خود شیفته کرده است؟

·         آیا پوشاندن هر عیب نفاق است؟تفاوت نفاق با تقیه چیست؟

·         چرا بعد از غدیر خم به فاصله اندکی پیام غدیر به فراموشی سپرده شد؟

·           در حالی که همه موجودات با ذات خداوند نسبت مساوی دارند، پس چگونه مختلف آفریده شدند ؟ در این میان، وجود شرور چگونه قابل توجیه است ؟آیا خداوند بدی ها را هم خلق کرده است؟

·         اگر هدف وسیله را توجیه نمی کند پس چرا به عنوان نمونه در مواردی واجب است انسان دروغ بگوید؟

·         صلح بهتر است یا جنگ ؟ آیا در زمان غیبت امام معصوم جهاد ابتدایی وجود دارد؟چگونه اسلام به خود اجازه می دهد که به کشوری لشکر کشی کند و مردم را به زور مسلمان نماید یا از آنها باج و جزیه بگیرد؟

·         در حالی که در قران می فرماید لا اکراه فی الدین، پس چرا مذهبیون و حکومت اسلامی با زور و اکراه مردم را مجبور می کنند تا احکام اسلامی مانند حجاب را اجباری نمایند

·         هدف خداوند از خلقت انسان چه بود ؟ هدف انسان از زندگی کردن چیست؟

·         آیا تقوی مخالف آزادی است؟

·         دلیل توبه شکنی انسان چیست؟ آیا انسان حتما باید در زندگی توبه کند؟

  • تسلط بر خواسته ها ، خیالات و خاطرات نفسانی از چه طریقی امکان پذیر است؟

·         چرا مردمان کشورهای غربی با وجود اینکه دین ندارند بسیار پیشرفته تر ومنظم تر وبعضا بااخلاق تر از مسلمانان هستند؟

 

و ده ها وصدها سوال وشبهه دیگر که با همراهی با استاد مطهری(ره) همه آنها پاسخ داده خواهد شد.....


[ جمعه 92/9/1 ] [ 11:18 عصر ] [ محمد وحید صافی اصفهانی ]

[ نظر ]

گزارش گردهمایی افتتاحیه دوره چهارم طرح بینش مطهر استان اصفهان

گزارش گردهمایی افتتاحیه دوره چهارم طرح بینش مطهر استان اصفهان


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بینش مطهر(bineshmotahar.ir  ) گردهمایی افتتاحیه طرح بینش مطهر استان اصفهان در روزهای 11 و12 مهرماه در سالن همایش های موسسه تحقیقات ونشرمعارف اهل البیت اصفهان برگزار شد که در روز اول بالغ بر 430 نفر از معرفت پژوهان سطح یک بینش مطهر ودر روز دوم بیش از 220 نفر از معرفت پژوهان سطوح دو ،سه وچهار این مجمع فرهنگی تحقیقاتی حضور داشتند.

 

 

در این گردهمایی دو روزه پیرامون مسائلی چون ضرورت پرداختن به بحث معرفت دینی در عصر کنونی ودر برهه ی تاریخی دهه ی چهارم انقلاب اسلامی وایضاً چرایی وچیستی انتخاب کتب شهید مطهری (ره) به عنوان قالب اصلی این معرفت پژوهی،جایگاه طرح بینش مطهر درمیان فعالیت های فرهنگی جاری در سطح جامعه،آشنایی اجمالی با شخصیت ونظام فکری استاد شهیدمطهری(ره) ،روش های علمی مطالعه،مباحثه وتحقیق در آثار شهیدمطهری(ره ) و ... صحبت هایی توسط اساتید مختلف همچون دکتر حسین عرب اسدی(استاد دانشگاه امام صادق(ع)تهران)، حجت الاسلام رضوانی نسب(معاون آموزش بنیاد علمی- فرهنگی شهیدمطهری(ره))،دکتر مهدی طغیانی(استاد دانشگاه امام صادق(ع)تهران)، محمدوحیدصافی(سرپرست دبیرخانه بینش مطهراستان اصفهان) ایراد گردید.

 

 

سرپرست دبیرخانه بینش مطهر در این گردهمایی به معرفی امور آموزشی و ارزشیابی این دوره پرداخت ومطابق گفته های وی نیمسال اول دوره چهارم تا بهمن ماه سال جاری ادامه خواهد داشت وپس از برگزاری اتمام نیمسال اول معرفت پژوهان بایددر نیمسال دوم ثبت نام مجدد نمایند .

 

محمدوحیدصافی اصفهانی  درباره آمار کمی معرفت پژوهان دوره چهارم افزود: تعداد ثبت نام شدگان قطعی سطح یک این دوره بالغ بر 409 نفر وتعداد معرفت پژوهان قطعی سطوح دو،سه وچهار این دوره 234 نفر می باشند که با احتساب آمار کلاسها ی دانش افزایی سرگروههای دوره، تعدادمخاطبینی که به هر دلیل ثبت نام اصلی آنها قطعی نشده است(دلایلی چون: عدم کسب نمره کافی در سطوح قبلی،عدم کسب امتیاز کامل در مصاحبه ورودی طرح و...)،آمار کلاسها ومراکز وابسته به مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر استان اصفهان که برگزار کننده دوره های مطالعاتی آثار استاد مطهری (ره)در سطح شهر اصفهان وشهرستان های اطراف هستند، تعداد کل  معرفت پژوهان دوره چهارم آماری نزدیک به 1100 نفر را به خود اختصاص داده است که این تعداد در بیش از 38 کلاس، در طول هفته در سال جاری مشغول به بحث ومطالعه ومباحثه آثار شهید مطهری(ره) هستند که از این تعداد ، 27 کلاس مستقیما توسط دبیرخانه بینش مطهر ومابقی  توسط نمایندگان دبیرخانه بینش مطهراصفهان اداره می شود .


[ جمعه 92/9/1 ] [ 11:13 عصر ] [ محمد وحید صافی اصفهانی ]

[ نظر ]

اهداف طرح بینش مطهر

اهداف طرح بینش مطهر

یکی از مهمترین مسائل در حوزه فعالیت های فرهنگی تدقیق ومشخص نمودن اهداف آن طرح یا فعالیت است تا هم مسئولین طرح و هم مخاطبین آن بدانند به دنبال چه ضرورتی چه اهدافی را پیگیری می‌نمایند لذا اهداف کلی طرح بینش مطهر به شرح زیر می‌باشد:

1.  ایجاد نظام فکری و بسترسازی اولیه اعتقادی بر مبنای تعالیم الهی و اسلام ناب محمدی(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)

2. بسط و گسترش اندیشه اسلامی در سطح جامعه داخلی و خارجی و اشاعه تفکر ناب اسلامی ‌به دیگر مراکز علمی، فرهنگی خصوصا ‌پایگاه‌ها و کانون‌های فرهنگی

3. ارائه الگویی از جامعیت تعالیم اسلامی در مواجهه با افراط و تفریط‌های ویرانگر در حیطه‌های شناختی،‌گرایشی و رفتاری با پردازش ابعاد مختلف سیره شهید مطهری (تربیت شهید مطهری‌گونه)

4. ارتقاء سطح شناخت و معرفت عمومی جامعه در مواجهه با جریان‌های ناسالم اجتماعی-سیاسی و تهاجم فرهنگی

5. ارتقاء سطح ایمان و تعبد جامعه با تبیین عاقلانه و عالمانه مبانی دینی

6. کادر و نیروسازی علمی ‌ـ دینی و تربیت مربی بینش مطهر

7. کسب توانمندی لازم جهت مواجهه صحیح علمی ‌با اندیشه‌های معارض و انحرافی

8. زمینه‌سازی جهت بهره‌مندی عالمانه و محققانه از قرآن کریم و روایات اهل بیت(علیهم‌‌السلام)

9. زمینه‌سازی مناسب برای ورود مؤثر به مباحث و نظرات دیگر اندیشمندان اسلامی

10.   تقویت استقلال فکری اسلامی و افزایش توان تفکر، نقادی، مطالعه و کتابخوانی

11.   شخصیت‌سازی و ایجاد ثبات روحی و شخصیتی در مسیر تعبد عقلانی و الگودهی علمی ـ دینی

12.   آشنایی با مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی و نظام‌سازی فکری برای حاکمیت اسلامی و جامعه آرمانی مهدوی

13.   پاسخگویی به سؤالات و شبهات اعتقادی جامعه و جوانان برای جلوگیری از پیدایش بسیاری از لغزشها و انحرافها

14.   عمل به توصیه‌های اکید حضرت امام (ره)، ولی معظم فقیه و دیگر عالمان ربانی در حفظ و صیانت و گسترش آثار شهید مطهری(ره)

15.   پیگیری طرح‌ها و موضوعات پژوهشی و تحقیقی مرتبط با آثار شهید مطهری(ره)

16.   ارتباط با دیگر مراکز علمی، فرهنگی مرتبط جهت انتقال تجربه و استفاده از دستاوردهای آنان

17.   پیگیری اهداف و طرح‌های جانبی مانند تشکیل هسته‌های فرهنگی و ارائه طرح‌های مرتبط

 

 


[ جمعه 92/9/1 ] [ 10:14 عصر ] [ محمد وحید صافی اصفهانی ]

[ نظر ]

<      1   2   3      
مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه