سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بینش مطهر

نام وبلاگ موصابارانی است: موصا یعنی محمد وحیدصافی اصفهانی وبارانی رازی است بین او وخدای او !! واین وبلاگ تلاشی است جهت انتشار آخرین محتوای طرح بینش مطهر.

گفتاری در چزایی وجایگاه طرح مطالعاتی آثار شهیدمطهری(ره)

فصل اول: چرایی و جایگاه طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری

مبحث اول: جامعیت دین و نابسامانی‌های جامعه

ما معتقدیم «جامعیت و همه‌جانبه بودن قوانین اسلام آنچنان است که اگر کسی آن را بشناسد، معترف خواهد شد که از حد و مرز فکر بشر بیرون است و ممکن نیست زاییده قدرت علمی ‌و تفکر انسان باشد»،[1]اسلام « مکتبی است که بر خلاف مکتب‌های غیر توحیدی، در تمام شؤون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی، دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته‌ای ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد، فروگذار ننموده است و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع  و فرد، گوشزد نموده و به رفع آنها کوشیده است.[2]» معارف اسلامی ‌و آثار دینی «برای همه امور قانون و آداب آورده است»،[3] «هیچ حرکت و عملی از فرد یا جامعه نیست، مگر اینکه اسلام برای آن حکمی‌مقرر داشته است».[4] «اسلام نظامی نوین و طرز تفکری جدید و تشکیلاتی تازه، به وجود آورده، در عین اینکه مکتبی است اخلاقی و تهذیبی، سیستمی است، اجتماعی و سیاسی. اسلام معنی را در ماده، باطن را در ظاهر، آخرت را در دنیا و بالاخره مغز را در پوست و هسته را در پوست نگهداری می‌کند. » [5] لذا «اطمینان داریم که اسلام در بردارنده پاسخ به نیازهای مردم است»[6].


از سوی دیگر علیرغم همه ایمان و اعتقادی که به کارآمدی و جامعیت اسلام وجود دارد، هنگامی‌که به وضع کنونی جامعه اسلامی، نظر می‌اندازیم، با انواع و اقسام مشکلات و نارسایی‌های فکری مواجه می‌شویم. در بعد نظری، انبوهی از سؤالها و شبهات ـ خصوصاً برای نسل جوان ـ بی‌پاسخ باقی مانده که به تناسب حجم و تنوع این شبهات، برای آنها پاسخ‌های روشن آرامش‌بخشی ارائه نمی‌شود. این معضل، به همراه عملکرد ناصواب بعضی از منسوبین به دین، بسیاری از بی‌اعتمادی‌ها و کج‌رویها را در حیطه عمل به دنبال آورده است.


با فرض پذیرش جامعیت و کارآمدی تعالیم اسلامی از سویی و مشاهده نابسامانی‌های عملی و نظری جامعه از سوی دیگر، لازم است در این رابطه با تأمل کافی و آسیب‌شناسی جدی، به بررسی علل و عوامل این ناسازگاری پرداخته و با ارائه راه‌کار مؤثر، شائبة ناکارآمدی تعالیم الهی در عصر جدید را از اذهان بزداییم. خصوصا اینکه بعد از پیدایش انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی،‌ فکر و اندیشه اسلامی مورد نقد و چالش جدی قرار گرفته و بدون تردید بعد از این هم چالش‌های جدیدی پیش رو خواهد داشت، که باید هر چه بیشتر خود را برای مقابله با آن آماده و مهیا بنماییم.

 



[1]   امام خمینی (ره)، صحیفه امام، ج5، ص 383.

[2]  امام خمینی (ره)، صحیفه امام، ج 21، ص42

[3] امام خمینی (ره)، صحیفة نور، ج 4, ص 167.

[4] امام خمینی (ره)، صحیفة نور، ج 5, ص 389.

[5] شهید مطهری(ره)،‌ امامت و رهبری، ص 31

[6] امام خمینی (ره)، صحیفة امام، ج 3, ص 371.


[ جمعه 92/9/8 ] [ 11:27 عصر ] [ محمد وحید صافی اصفهانی ]

[ نظر ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه